Reklama na stronach WWW w roku 2008
Baner reklamowy - obrazek o różnych wymiarach, najczęściej około 468x600 pikseli, który jest z reguły połączony odnośnikiem z serwerem ogłoszeniodawcy. Kliknięcie na baner uruchamia prezentację reklamową. Najczęściej jest to po prostu połączenie się określonymi stronami WWW ogłoszeniodawcy. Głównym zadaniem banera jest przyciągnąć uwagę użytkownika Internetu tak by zechciał obejrzeć prezentację ogłoszeniodawcy. banery reklamowe wprowadzone zostały do Internetu w październiku 1994 roku. Dziś są obecne w tysiącach serwisów na całym świecie, w tym i w kilkudziesięciu polskich.
Portale oferują także banery rozwijane, które "rozwija się" po najechaniu na niego kursorem przez użytkownika. Z wielkości podstawowej zmienia się on na reklamę o znacznie większej powierzchni (dla banera z 468x60 na 468x180). Po przesunięciu kursora poza obszar banera, reklama "zwija się" do początkowej wielkości.
Skyscraper - element graficzny umieszczany na górze prawej kolumny strony. Kliknięcie w reklamę powoduje przeniesienie do reklamowanego serwisu. Ilość kontaktów użytkownika z reklamą oraz liczba kliknięć jest rejestrowana w statystykach. Statystyki dostępne są "on line" przez 24 godziny na dobę.
Boks reklamowy to obszar znajdujący się w prawej lub lewej części strony, zawierający tekst, odnośniki lub graficzny element reklamowy. Kliknięcie w reklamę powoduje automatyczne przejście do reklamowanego serwisu.
Billboard reklamowy to graficzny element reklamowy umieszczany centralnie w górnej części strony. Kliknięcie w billboard powoduje automatyczne przejście do reklamowanego serwisu.
Scroller - Reklama w postaci przewijającego się paska na samym dole okna przeglądarki. Może zawierać określony tekst, elementy graficzne, animowane, a nawet interaktywne. Mimo ewentualnego przewijania strony pasek reklamowy pozostaje na swoim miejscu.
Pop-under - graficzny element reklamowy "wyskakujący" w osobnym oknie przeglądarki internetowej po wejściu użytkownika na dany serwis lub stronę. Kontakt z reklamą następuje po zamknięciu lub zminimalizowaniu okna przeglądarki internetowej.
Brandmark to graficzny element reklamowy ozdobny do pop-up'a, jednak nie ograniczony oknem standardowej przeglądarki. Może przybierać dowolne kształty w ramach założonej powierzchni. Musi także posiadać znak x, zamykający reklamę.
Toplayer to animacja w formacie Flash wykorzystująca ruchome elementy graficzne w dowolnych konfiguracjach oraz efekty dźwiękowe. Czas emisji poszczególnych części reklamy jak i częstotliwość wyświetleń dla pojedynczego użytkownika ustalone są indywidualnie na potrzeby danej kampanii.
Mediabreak to kilkusekundowa, pełnoekranowa animacja w formacie Flash, wykorzystująca także efekty dźwiękowe. Reklama ukazuje się zaraz po załadowaniu strony lub jeszcze przed jej wyświetleniem.
Logo w tle – tło strony składa się z wielu logo firmy.
Zalety reklamy internetowej:
- dostępność do zasobów sieci przez całą dobę z każdego miejsca na świecie
- stosunkowo niski koszt dotarcia z przekazem do odbiorcy (w porównaniu z innymi mediami)
- duża pojemność informacyjna
- możliwość przekazania szczegółowych informacji
- możliwość szybkiej aktualizacji przekazywanych treści
- obecność w Internecie przyczynia się do tworzenia wizerunku firmy, jako przedsiębiorstwa nowoczesnego
- ułatwiony sposób mierzenia skuteczności działań marketingowych
- brak wielu ograniczeń prawnych występujących innych mediach
- różne środki oddziaływania na odbiorcę
- duża selektywność demograficzna
- obecność w sieci w dużym stopniu wpływa na wzrost świadomości istnienia firmy wśród klientów
Wady reklamy internetowej:
- duży natłok informacji
- brak natarczywości charakteryzującej inne media
- narzucona selektywność grup docelowych
- nadal mała świadomość w społeczeństwie możliwości korzystania z tego źródła informacji
- duża liczba reklam i stron konkurencyjnych
- konieczność ponoszenia kosztów przez odbiorcę przekazu za połączenie z Internetem
- ograniczona możliwość kontroli treści docierających do dzieci i młodzieży
Produktowe kampanie promocyjne - będące kontynuacją realizowanych w mediach, potocznie nazywanych tradycyjnymi. Większość firm ogranicza aktywność do najprostszej formuły: transformacji reklam telewizyjnych lub prasowych na ich on-line`owe odpowiedniki. Śledząc historię reklamy internetowej w Polsce można zaobserwować ciekawą metamorfozę. Obserwacja taka pozwala na umowne podzielenie promocji, z punktu widzenia realizowania przez nią celów. Początki to głównie reklama wizerunkowa (brandingowa). Eksponowała ona przede wszystkim markę i logo reklamodawcy, nie realizowała zaś krótkookresowych celów sprzedażowych. Reklamy tego typu w większym stopniu oddziałują na emocje odbiorców, a ich celem jest wywołanie podświadomego kojarzenia marki z określoną grupą uczuć. Polski Internet zaczął właśnie od reklamy brandingowej. W dużym stopniu wykorzystywano reklamy znane z innych mediów. Przyczyn takiej sytuacji należy upatrywać w ówczesnym braku specjalistów na rodzącym się dopiero rynku e-reklamy.
O ile trudno jest stworzyć na początku reklamę brandingową, o tyle stosunkowo łatwo jest ją przystosować do specyfiki medium. Nie wymagała ona bowiem od agencji głębokich analiz mierzalności jej efektów. Wystarczyło wyemitować reklamę bez ograniczeń oglądalności tzw. cappingu, gwarantując dużą liczbę kontaktów z unikalnym odbiorcą i pokazać klientowi kilka prostych danych statystycznych, tj. liczba unikalnych użytkowników (UU), średnią liczbę kontaktów. A zatem to niemożność zmierzenia efektów reklamy „on-line`owej” stała się powodem błędnej oceny Internetu jak nieskutecznego medium. Dla marketerów prawdziwym wyzwaniem stało się stworzenie narzędzi oraz modelu biznesowego, pozwalającego w krótkim czasie wpłynąć na wzrost sprzedaży produktów oraz pokazać przedstawicielom firm, ile zarobiły inwestując w Internet. W ten oto sposób reklama zaczęła ewoluować w kierunku prosprzedażowym.
Internet jest medium wręcz idealnym do wsparcia sprzedaży, pozwala bowiem na:
• szybkie zapoznanie się ze szczegółami oferty
• dokonanie selekcji potrzeb
• proste porównanie ofert konkurencyjnych
• wzrost racjonalności decyzji o zakupie i tym samym zmniejszenie dysonansu pozakupowego
• dokonanie aktu zakupu
Internet prowadzi konsumenta przez wszystkie etapy klasycznej formuły AIDA (Attention – uwaga; Interest – zainteresowanie; Desire – chęć, ochota, pożądanie, żądza; Action – tu: czyn). Jedyną trudnością jest skonstruowanie modelu pozwalającego zmierzyć wyniki sprzedaży. W ostatnim czasie pojawiły się na rynku narzędzia dedykowane do monitorowania wskaźników jakościowych, takich jak świadomość marki, jej kojarzenie, itd. i tym samym określenie skuteczności kampanii wizerunkowych. Stwarza to nadzieję na odrodzenie się tej dziedziny reklamowej w polskim Internecie.
O autorze
Natka
Pisze o wszystkim co ważne i ciekawe, ale głównie o ekonomii i biznesie.
Poprzedni artykuł: | Metodologia UE w dziedzinie statystyki turystyki i klasyfikacja bazy noclegowej |
Następny artykuł: | Cechy osobowości |